tiistai 3. tammikuuta 2017
Valkoisen pellavaöljymaalin kellastuminen
Vähän aikaa sitten saimme eräältä lukijalta kysymyksen, joka liittyi valkoisen pellavaöljymaalin kellastumiseen sisätiloissa. Kysyjä halusi vinkkejä siitä, olisiko sitä mahdollista välttää jollain keinoin. Tämä on varmasti mielenkiintoinen aihe, ja monella on samasta asiasta omakohtaisia kokemuksia ja ehkä uusiakin vinkkejä. Toivoisimmekin, että voisitte lähettää niitä tämän päivityksen kommenttiosuuteen.
Valkoisen pellavaöljymaalin kellastuminen on normaali ilmiö, ja se korostuu etenkin sisätiloissa, joihin pääsee vain vähän luonnonvaloa sisään. Ilmiö on kuitenkin myös palautuva eli jos talvisaikaan ja vähäisen luonnonvalon aikana pinta kellastuu hieman, sen pitäisi valoisampana aikana jälleen muuttua valkoisemmaksi. Asiaan törmää usein silloin, kun irrottaa valkoiseksi maalatulta seinältä taulun tai hyllyn: niiden tausta on muuttunut ajan myötä ympäristöään huomattavasti keltaisemmaksi. Sama ilmiö vaikeuttaa myös vanhojen maalikerrosten sävyjen tutkimista. Toisen maalikerroksen alla kauan piilossa ollut sävy muuttuu pimeässä alkuperäistä tummemmaksi, mutta tämäkin tosin palautuu jonkin ajan kuluttua jälleen lähemmäksi alkuperäistä.
Yksinkertaisin kiertotie pellavaöljymaalin kellastumisen estämiseksi on varmaankin olla käyttämättä täysin valkoista sävyä. Itse emme ole vielä kokeilleet, mutta sain eräältä tuttavaltani vinkin sekoittaa valkoiseen maaliin aavistuksen nokimustapigmenttiä sekaan. Se ei vaikuta maalin kellastumiseen lainkaan, mutta tuo sävyyn sinertävää vastaväriä, jolloin kellastumisen vaikutelma vähenee.
Kysyin asiasta entiseltä pintakäsittelyjen opettajaltani. Hänen mukaansa maalissa käytettävän pellavaöljyn laadulla on merkitystä. Siksi esimerkiksi eri maalinvalmistajien valkoinen sävy kellastuu usein varsin eri tavalla. Toisaalta kaikki myös vaalenevat luonnonvalossa takaisin. Jos haluaa kikkailla ja kokeilla itse, voi tehdä koeseoksen käyttämällä vernissan sijaan unikkoöljyä, joka ei kellastu juuri lainkaan. Tällaisen maalin kuivuminen kestää tosin pellavaöljyäkin pidempään. Unikkoöljy antaa maalille myös himmeämmän pinnan. Vernissan korvaaminen osittain dammarvernissalla (tärpättiin liotettua dammarhartsia) vähentää myös valkoisen maalin tummumista, mutta tekee pinnasta samalla vähemmän kulutusta ja säätä kestävän.
Mielestäni täysin valkoinen maalisävy ja pellavaöljymaali painivat eri sarjoissa. Puhtaan valkoinen sävy, niin kuin se nykyään ymmärretään, on melko uuden ajan tuote ja sopii huonosti yhteen luonnonmateriaalien kanssa. Siksi ehkä helpoin ratkaisu olisi joko sietää pientä kellastumista tai sitten sävyttää valkoista esimerkiksi nokimustalla.
On toki olemassa muitakin perinteisiä ja uudempiakin maalityyppejä, mutta tässä kirjoituksessa keskityin tarkoituksella ainoastaan pellavaöljymaaliin.
Laittakaa toki omia kokemuksianne tähän alas, koska moni pyörittelee samantyyppisiä pulmia purkeissaan.
Ville
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kokemusta on kellastumisesta ja sen mukaan kaikki riittävän vaaleat sävyt kellastuvat, myös esim. vaaleanharmaa. Mutta sanoisin että silmä tottuu siihen ja ihan vaaleita sävyjä kannattaa välttää. Kylpyhuoneessa käytimme sävyä vanilja joka on muutoinkin keltaiseen vahvasti taittava, siinä kellastumista ei huomaa muuta kuin siirtämällä huonekaluja. Toinen hyvä sävy missä kellastuminen ei näy on Uulan pellava, se on kuin laimeaa maitokaakaota sävyltään.
VastaaPoistaKiitos hyvistä vinkeistä. Vaaleat sävyt ovat hankalia. Meillä päärakennuksessa vanhat valkoiset pinnat ovat säilyttäneet värinsä, mutta epäilen vahvasti halkeilun perusteella, että päällimmäinen kerros on vanhaa alkydiöljymaalia.
PoistaKyllä valkoinen pellavaöljymaali todellakin kellastuu. Sen huomaa hyvin jos maalaa vaikkapa ikkunoita etukäteen ja varastoi ne vintille. Ovat oudon kellertäviä... Mutta vaalenevat itsestään kun ne asentaa ulos.
VastaaPoistaJuuri noin, puhdas valkoinen nyt vain ei kertakaikkiaan kuulu sisätiloihin! Se on nykyajan hömpötystä, ei ennen kukaan hullukaan maalannut koko pirttiä valkoiseksi. Eikä se vanhaan taloon sovikaan, tummat sävyt ovat huomattavasti alkuperäisempiä.
Ainoa poikkeus sääntöön on kalkkimaalattu pränmuuri. Mutta se ei kellastukaan itsekseen... Nih. :D
Juu, ja vaaleat väritkin, silloin kun niitä on aika ajoin ennen vanhaan käytetty, ovat enimmäkseen olleet muuta kuin valkoista.
PoistaSinnkivalkosta sekkaan niin ei yhtä paljon kellastu.
VastaaPoistaTarkoitatko, että kellastuminen ei näy niin paljoa? Oletko kokeillut tätä useammassa paikassa ja millaiseen maaliin olet pigmenttiä sekoittanut?
PoistaJoo samat kokemukset, vernissaan itse tehtynä on valkoinen kellastunut mökin sisäkatossa. Laitoin sekaan sinkkioksidia (sinkkivalkoista) ja titaanidioksidia, mutta ei auttanut (vrt. kommentti yllä), joskaan kellastuminen ei näytä hirmu häritsevän pahalta. Ulkona karmeissa samalla reseptillä tehty maali on täysvalkoista! Olen siirtynyt käyttämään valmiita maaleja, jos haluan sisätiloissa käyttää valkoista. Uulan maali ei ole kellastunut. Tuo mustan kanssa sävyttäminen voisi toimia.
VastaaPoistaMinulla nimenomaan Uulatuotteen valkoinen pellavaöljymaali kellastuu!
PoistaOlisi mielenkiintoista tehdä pieni koe eri valmistajien valkoisista maaleista. Olen melko varma, että niiden välillä saattaa olla paljonkin eroa. Varsinkin jos otetaan ruotsalaiset tuottajat mukaan. Meillä Uulaa on tällä hetkellä hieman sävytettynä uuden väentuvan ikkunanpokissa ja sisäkatoissa, mutta sen pidempiaikaista kokemusta siitä ei vielä ole. Saa nähdä miten sen käy. Lattiamaalia vielä vähän mietimme.
PoistaSinkkioksidin lisääminen (20 % pigmentistä) vähentää kellastumista. Vernissa itsessään on jo kellertävää, joten jonkinlainen kellertävyys taitaa tulla jo sen vuoksi. Sävytetty valkoinen on muutenkin sopivampi vaihtoehto vanhoihin rakennuksiin. :)
VastaaPoistaSinkkioksidin puolesta kellastumisen ehkäisijänä on nyt kaksi kommentoijaa ja yksi vastaan:) Olen itsekin lukenut, että se reagoi pellavaöljyn kanssa ja samalla estäisi maalia kellastumasta, mutta olen kuullut myös toisenlaisia kokemuksia, kuten tuossa ylhäällä Pilvin kommentissakin. Jälleen ehkä kallistuisin siihen, että pellavaöljyn laadulla on kuitenkin suurin merkitys siihen, miten paljon maali kellastuu. Olen itsekin kyllä sävytetyn maalin kannalla.
PoistaSinkkioksidihan antaa kylmän sävyn maaleihin, eikä perinteinen sinkkivalkoinen kellastu ja valkoisissa maaliresepteissä onkin osassa sekä sinkki että muita valkoisia yhdessä. Minulle on maalaustaiteen opinnoissa teroitettu, että sinkkivalkoinen se on niin kalsea väri, ettei sitä perinteisessä taiteessa pidä käyttää kun maalataan valkoista pintaa. Eli maalaustaiteen puolella sen käyttö on (tai pitäisi olla) vain pienissä korostuksissa tai sekoitettuna tuomassa sävyä muihin väreihin. 20% valkoisessa se ei mielestäni kovin paljon vaikuta vielä maalin sävyyn, riippuu tietty maalin muusta koostumuksesta.
VastaaPoistaPitäisi kokeilla tuota sinkkioksidin sekoittamista mukaan. Ehkä se mainitsemasi kalsea sävy kumoaa visuaalisesti osaltaan kellastumista?
Poista